Volkswagen har presenterat den tredje generationens Tiguan, som kommer till EU i början av 2024, som en omfattande nydesignad och omarbetad version av sin bästsäljande bil.
Utvecklingen av nya Tiguan har till stor del skett parallellt med den senaste Passat, med vilken den delar VW:s uppgraderade MEB-Evo-plattform, plus många av dess uppgraderade digitala funktioner och anslutningsmöjligheter, inklusive den senaste versionen av VW:s MIB-infotainmentplattform och nya programvaruuppdateringar över luften.
Med 4539 mm längd, 1639 mm höjd (utan takräcken) och 1842 mm bredd är den kraftigt ombyggda Tiguan 30 mm längre, 4 mm högre och har samma bredd som sin populära föregångare. Hjulbasen är också densamma som tidigare, 2680 mm.
De största förändringarna finns på insidan, där tredje generationens Tiguan får en ny kupé med ett renare utseende, mer exklusiva material, förbättrad teknik och mer utrymme än sin föregångare.
Bland de omfattande förändringarna finns en nydesignad instrumentpanel med en ny kontrollmatris, upplysta dekorelement och luftventiler i ny design. Den har en digital instrumentdisplay på 10,3 tum samt en central infotainmentdisplay med pekskärm som mäter 12,9 tum som standard eller 15,0 tum i uppgraderat utförande.
Infotainmentdisplayen har ett bakgrundsbelyst reglage som liknar det i den senaste Passat och ID 7. Den har också en ny MIB4 digital menystruktur, med pekskärmskontroller för luftkonditionering integrerade i den nedre sektionen.
I ett drag som VW:s designchef Andreas Mindt säger kommer att återspeglas på andra modeller, har ratten ersatts av mer traditionella knappar och strömbrytare i stället för den gamla Tiguans krångliga pekkänsliga kapacitiva reglage.
Det finns också en ny mittkonsol med ett vridreglage som används för att ändra körlägen, ljudvolym och vad VW kallar ”Atmospheres” – i huvudsak förprogrammerade inställningar för omgivande belysning och andra funktioner, till exempel spellistor från Spotify och Apple Music. Inställningarna inkluderar Lounge, Energetic, Joy, Minimal och Me.
Med alla nya Tiguan-modeller som får en automatisk dubbelkopplingsväxellåda som standard, flyttas växelväljaren till en spak monterad på rattstången.
Volkswagen hävdar att takhöjden har ökat med 8 mm fram och med 10 mm bak. Bagageutrymmet för icke plug-in hybridmodeller har också ökat med 37 liter till nominella 652 liter.
Tillvalen inkluderar en ny head-up-display, som projicerar information på vindrutan istället för en plastpanel som i den gamla Tiguan, samt en trådlös telefonladdare.
Bland de turboladdade fyrcylindriga motorerna finns en ny mildhybrid 1,5-liters bensinare som utvecklar antingen 129 hk eller 148 hk i ett par framhjulsdrivna eTSI-modeller. Det finns också en uppdaterad version av den mer konventionella 2,0-liters bensinmotorn, som utvecklar 201 hk och 261 hk i två nya fyrhjulsdrivna TSI 4Motion-modeller.
Den turboladdade 2,0-litersdieseln finns kvar men med detaljerade förändringar i avgassystemet. Den fortsätter att utveckla 148 hk i den framhjulsdrivna 2.0 TDI-modellen och 190 hk i den fyrhjulsdrivna 2.0 TDI 4Motion-modellen.
Den bensin-elektriska drivlinan som används av plug-in hybrid Tiguans har blivit kraftigt omarbetad. Den är nu baserad på 1,5-litersmotorn från de nya eTSI-modellerna istället för den äldre 1,4-liters turbomotorn och den är kombinerad med en kraftfullare elmotor. De två framhjulsdrivna eHybrid-modellerna behåller dock samma effekt som de ersätter, 201 hk och 268 hk.
Med ett nytt 19,7 kWh-batteri påstås de också erbjuda räckvidder på upp till 10 mil. Kapaciteten för likströmsladdning på upp till 50 kW innebär att laddningarna kommer att gå mycket snabbare. Bensin- och dieseldrivna Tiguans har en sjuväxlad automatisk växellåda med dubbelkoppling (DSG), medan plug-in-hybriderna har en sexväxlad DSG.
VW har också omarbetat Tiguans MacPherson-fjäderben fram och fyrlänkade bakfjädring med nya dämpare och reviderade krängningshämmare. I kombination med den nya oberoende bakhjulsupphängningen sägs dessa ge ökad styvhet och förbättrad stabilitet
Köpare kan som tillval specificera nya konstant variabla dämpare med två ventiler som en del av ett reviderat Dynamic Chassis Control Pro-system. Denna uppsättning styr egenskaperna hos de elektroniska differentialspärrarna och inkluderar nu också en Golf GTI-härledd Vehicle Dynamics Manager som gör det möjligt för föraren att ändra fjädringens egenskaper i ett urval av 15 inställningar.
Sedan Tiguan introducerades 2007 har den regelbundet varit Volkswagens bästsäljande modell på global basis. Hittills har cirka 7,5 miljoner exemplar tillverkats, varav 1,2 miljoner bara under de senaste två åren.
Den senaste versionen kommer att finnas tillgänglig i fyra utföranden, från cirka 400,000kr i basutförande till styva 500,000kr i topputförandet R-Line.
En mer kraftfull Tiguan R är också på gång, enligt VW. Detta beror på den senaste 315 hk-versionen av företagets turboladdade 2,0-liters fyrcylindriga kraftverk, som finns i Golf R.
Den sjusitsiga Tiguan Allspace har lagts ner och kommer att ersättas på de europeiska marknaderna 2025 av en ny SUV som heter Tayron.