Den kommer att erbjudas i fyra hybridversioner och får en ny automatisk växellåda med dubbelkoppling.
Porsche presenterade nya Cayenne i april och är redan redo för en ny
för en annan stor debut som är planerad att äga rum före slutet av
slutet av året. Den tredje generationens Panamera kommer att visa upp sig den 24 november
24 på Icons of Porsche Festival där deltagarna kommer att kunna
kolla in den under de följande dagarna, 25 och 26 november. Ja, huset
av Zuffenhausen etiketter bilen som en ny generation snarare än en
ansiktslyftning för den befintliga modellen.
Inför sin världspremiär genomgår Panamera 2024
genomgår Panamera de sista testerna efter tidigare utvärderingar i
USA, Skandinavien, Sydafrika, Asien och Spanien. Den ”fyrdörrars
sportbil” kommer att erbjudas med inte mindre än fyra plug-in hybrid
drivlinor. Faktum är att Porsche har för avsikt att sälja bilen på vissa marknader
nästan uteslutande med en elektrifierad setup.
Den utgående modellen hade redan tre PHEVs medan dess ersättning kommer att lägga till en
fjärde i form av en högpresterande smak, enligt Thomas
Thomas Friemuth, chef för Panamera-produktlinjen. I de tester
som hittills genomförts har Porsche räknat på det och kommit fram till att prototyperna körs upp till 70 procent mer på eldrift jämfört med den föregående modellen.
Alla E-Hybrid-modeller kommer att få en mer potent elmotor
helt integrerad i höljet på en ny åttaväxlad automatlåda med dubbelkoppling
automatisk växellåda (PDK). Elmotorn kommer att få sin energi från ett
25,9 kWh batteripaket som kan laddas upp med en 11 kW ombordladdare.
laddare. När det gäller förbränningsmotorerna har dessa redan
konstruerade för att uppfylla Euro 7-standarden som planeras träda i kraft 2025.
När det det gäller de tillgängliga luftfjädringsinställningarna kommer basversionen av Panamera
få nya stötdämpare med två ventiler som har oberoende kompression och
återfjädring. Mot en extra kostnad kommer tillvalet aktiv dämparkontroll att
ett mer sofistikerat chassi för bättre komfort och kördynamik.
dynamik.
Tidigare i år bjöd Porsche oss att testa den nya super sedan (det är tekniskt en liftback)
i Spanien. Det är där vi hade möjlighet att prova en ingångsnivå
Panamera 4 med en 3,0-liters V6 med dubbelturbo och en Turbo E-Hybrid med en
dubbelturbo 4,0-liters V8. Vi fick veta att E-Hybrid-modellerna kommer att ha en
140-kW elmotor (upp från 100 kW) och den tidigare nämnda 25.9-kWh
batteri (upp från 17,9 kWh). Vikt var inte nämns, men chunkier
batteriet har lagt till cirka 25kg medan den snygga nya suspensionen annan 45 kg.
Efter sin officiella debut i Förenade Arabemiraten i slutet av
November, nästa generations Panamera förväntas att träffa marknaden på någon
någon gång under 2024.