Porsche 911 S/T 2024

Porsche 911 S/T 2024 kombinerar element från GT3 Touring och GT3 RS för att skapa en lätt, vägfokuserad modell som går tillbaka till 1969 års 911 S. Porsche tillverkar endast 1 963 exemplar av dem, och priserna börjar på 3 miljoner kr efter destinationsavgiften på 18,000kr. Den offentliga debuten kommer att ske på Rennsport Reunion 7 som startar den 28 september, och leveranserna kommer att börja våren 2024.

911 S/T väger 3 056 kg vilket ger den den lägsta vikten av alla 911 i 992-generationen. Den väger 70 kilo mindre än en 911 GT3 Touring med manuell växellåda.

Porsche använder kolfiberförstärkta plastkomponenter för motorhuven, framskärmarna, dörrarna, taket, bakaxelns krängningshämmare och bakluckans förstyvande skjuvpanel. Hjulen, som mäter 20 tum fram och 21 tum bak, är av magnesium. Bromsar i keramisk komposit är standard. Styrsystemet med bakaxel saknas i detta fordon. Startbatteriet är en litiumjon-enhet. Dessutom finns det lättviktsglas och mindre ljuddämpning än i andra 911-varianter.

Kraften kommer från 4,0-liters sexcylindrig motor med 518 hästkrafter från GT3 RS. Den enda växellådan är en sexväxlad manuell låda med nära utväxling. Porsche använder en unik lättviktskoppling och ett svänghjul med en enda massa som minskar den roterande massan med 23 kilo. Biltillverkaren hävdar att bilen: ”nu bygger upp varvtal med särskilt uppiggande hastighet och direkthet.”

911 S/T accelererar till 100 km/h på 3,5 sekunder jämfört med 3,2 sekunder till 100 km/h för GT3 RS. Topphastigheten är 300 km/h.

Porsche ser till att karossen ser slät ut. Det finns ventiler på nosen som på 911 GT3 med Touring-paketet. Företaget lägger till en liten Gurney-klaff till den aktiva bakspoilern.

911 S/T:s kupé levereras med antingen skålade säten i kolfiberförstärkt plast eller fyrvägsjusterbara Sports Seats Plus. Klädseln finns i tyg i Classic Cognac med svarta kritstrecksränder eller tvåfärgat semi-anilinläder i en blandning av svart och Classic Cognac. Kombiinstrumentet och klockan i Chrono-paketet har grön belysning.

911 S/T är tillgänglig med Heritage Design Package som tillval. Den levereras med en kaross i Shore Blue Metallic och hjul i den vita färgen Ceramica. Köparen kan ange siffror från 0 till 99 för rundlarna på varje dörr. Märkena är i den klassiska Porsche-designen och finns på nosen, hjulcentrumlocken, ratten och nackstöden.

Porsche klocka

Köpare av 911 S/T kan välja att kombinera sin bil med specialutgåvan Porsche Design Chronograph 1 – 911 S/T klocka (ovan). Den har tre subdialer för den löpande sekundvisaren och stoppursfunktionerna. Bilden av en sexväxlad manuell är mellan klockan 1 och 2. Det finns också dag- och datumvisning. Klockan har en boett i titan och lindningsrotorn delar design med bilens hjul. Urtavlan matchar de gröna accenterna från fordonets instrumentpanel. Klockan kostar 150,000kr och är begränsad till 1 963 exemplar.

Om den här klockan inte matchar din stil har Porsche Design lanserat Chronograph 1 – 75 Years Porsche Edition – som är begränsad till 475 exemplar och kostar 130,000kr.

Förvirrande nog använde Porsche namnet 911 ST internt 1969 men marknadsförde modellen som 911 S. Det var en prestandafokuserad modell med finjusteringar av motor, chassi och hjul.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *