Nya Peugeot e-3008 har avtäckts inför den planerade lanseringen den 12 september och avslöjar en segmentutmanande coupé-SUV-kaross som liknar den hos syskonet, nya 408.
3008 blir den första modellen i Peugeots modellprogram som utrustas med det nyligen uppdaterade infotainmentsystemet i-Cockpit.
Det nya systemet, som så småningom kommer att rullas ut på merparten av Peugeots modellprogram, har en 21-tums, böjd panoramadisplay som sträcker sig från bakom ratten till mitten av instrumentpanelen.
Det finns också ett nytt digitalt instrumentkluster, omgivande LED-belysning och en nydesignad ratt, som styr flera av kupéns interiörfunktioner och ersätter traditionella knappar.
Företagets i-Toggle touchpad-system återkommer också, och växelväljaren har flyttats till instrumentpanelen bredvid bilens startknapp.
e-3008 kommer att vara den första bilen från märket som sitter på moderbolaget Stellantis nya STLA Medium-arkitektur, som utlovar en stegvis förändring när det gäller prestanda och funktionalitet jämfört med de äldre PSA Group-plattformarna som för närvarande används av Peugeot EVs.
Peugeot säger att e-3008 kommer att erbjuda ett urval av tre drivlinor, inklusive ett fyrhjulsdrivet alternativ med två motorer – ett första för märket. Peugeot har också utlovat en räckvidd på upp till 70 mil för varianten med det största batteriet.
Det franska företaget kommer att publicera ytterligare detaljer den 12 september.
En elektrisk version av den större Peugeot 5008 kommer att följa på samma plattform och sannolikt med samma utbud av drivlinor och batterier.
Peugeots produktchef Jerome Micheron lovade att de nya crossover-bilarna kommer att vara ”födda EV”, vilket innebär att de kommer att designas kring deras nya EV-specifika arkitektur, medan märkets nuvarande EV-bilar, Peugeot e-208, Peugeot e-308 och Peugeot e-2008, körs på anpassade versioner av ICE-bilsplattformar.
Halvtidsuppdateringen av Peugeots kompakta SUV ger ett nytt utseende och nya elektrifierade hybridderivat
Ytterligare detaljer förblir hemliga, och det förväntas inte att 671 hk, 500-mile Inception konceptet ger någon riktig ledtråd om den framtida tekniska uppbyggnaden av SUV, som är mycket konkurrenskraftiga i sina respektive segment.
Peugeot har dock tidigare släppt en förhandsvisning av sin framtida EV-serie, som visar hur var och en av de sju nya bilarna som ska lanseras 2030 kommer att påverkas av Inception.
Tre SUV-formade modeller ingår i denna uppställning, och utan tvekan är e-3008 i mitten av dem, sittande mellan e-2008 och e-5008.
Alla kommer att ha mycket mer eleganta proportioner än sin föregångare och bära en slående ny fasad modellerad på Inception, definierad av en ny LED-tolkning av Peugeots ”klo” ljussignatur.
e-3008 kommer att visa exakt hur Peugeot planerar att ompröva konceptet med den traditionella SUV:en med fokus på aerodynamisk effektivitet – och därmed räckvidd per laddning.
Företagschefen Linda Jackson betonade att Inception’s rakish form pekar på ett behov av att undvika höga, plattfrontade silhuetter i framtida produktionsbilar, och sa: ”Jag tror inte att någon säger att SUV:ar kommer att försvinna eftersom de fortfarande är lika populära som någonsin, men vi letar alla efter sätt att göra dem mer aerodynamiska, så därför börjar man röra sig mot olika silhuetter.”