Mercedes-AMG har i tysthet använt München-mässan för att förhandsvisa den kommande plug-in hybridversionen av sin nya andra generationens GT sportcoupé.
Super-PHEV visas i lätt kamouflage bara två veckor efter debuten av standard GT 63 och är förberedd för en lansering under de kommande månaderna som ett tvådörrarsalternativ till supersalongen GT 63 S E Performance 4-Door Coupé.
I detta skede är det enda beviset på prototypens elektrifierade innandöme en laddningsport integrerad i den bakre stötfångaren. I övrigt ser den nästan identisk ut med den vanliga GT:n med enbart förbränningsmotor.
Den kommer huvudsakligen att drivas av samma 4,0-liters dubbelturboladdade V8-motor, men i kombination med en elmotor för en betydande effektökning.
GT PHEV med fyra dörrar använder en 201 hk-motor på bakaxeln för att öka den totala systemeffekten till 831 hk, vilket gör den till AMG:s mest kraftfulla serieproducerade bil hittills.
Den likadant utrustade Mercedes-AMG S63 E Performance har justerats något för att ge 791 hk.
Tvådörrars GT PHEV kommer att använda ett liknande system, även om AMG håller detaljerna hemliga i detta skede. Det är inte heller känt om den använder 4,8 kWh-batteriet från GT med fyra dörrar, S63:s 13,1 kWh-batteri eller ett helt annat batteri.
Hur som helst ser PHEV-versionen av nya GT ut att bli den mest kraftfulla varianten i uppställningen, sannolikt med effektsiffror som överträffar till och med den extrema GT Black Series från föregående generation.
Ytterligare detaljer förväntas avslöjas när bilen närmar sig sin fullständiga avtäckning under de kommande månaderna.
När AMG:s förnyade rival till Aston Martin Vantage och Porsche 911 presenterades i Pebble Beach förra månaden sa företagets VD Michael Schiebe att andra generationens GT hade utformats för att ”svara på kundernas önskemål”.
Nya GT har genomgått en omfattande omarbetning i ett program som har inneburit att den har utvecklats tillsammans med den senaste SL, som den kommer att tillverkas tillsammans med i Mercedes-Benz fabrik i Bremen, Tyskland.
Den är större och tyngre men också rymligare och förmodligen mer praktisk än sin föregångare, och har övergett den tvåsitsiga layout som har kännetecknat AMG:s toppmodell sedan introduktionen 2014, för en två-plus-två interiördesign som, i kombination med ett större och mer tillgängligt bagageutrymme, syftar till att ge den större vardagsfunktionalitet.
I likhet med den närbesläktade SL-modellen har GT för första gången ett fullt variabelt fyrhjulsdrivningssystem som standard. Det ersätter bakhjulsdriften som användes tidigare och ger den nya coupén vad Schiebe beskriver som ”en mycket bredare spridning av köregenskaper, tillsammans med bättre grepp och ökad säkerhet under alla väderförhållanden”.
Den femte serieproducerade bilen som utvecklats av AMG kommer inledningsvis att säljas i ett urval av två utföranden – båda med företagets handmonterade, dubbelturboladdade 4,0-liters V8-bensinmotor. Nya GT 55 4Matic+ utvecklar 469 hk medan toppmodellen GT 63 4Matic+ erbjuder 577 hk – båda uppgraderingarna jämfört med motsvarande versioner av första generationens GT.
55:an förväntas kosta runt 2 miljoner kr, med 63:an upp till närmare 2,5 miljoner, baserat på priserna för SL:an, vilket kommer att göra dem till nära konkurrenter till Porsche 911 Turbo respektive Turbo S. Det finns ännu inga uppgifter om GT kommer att få det fyrcylindriga instegsalternativet från SL 43, men dess mer ”hardcore” fakturering kan göra att den förblir ett V8-exklusivt förslag.
Den uppdaterade motorn, som enligt Schiebe kommer att uppfylla Euro 7-utsläppskraven vid behov, arbetar i kombination med en nioväxlad AMG Speedshift-automatväxellåda med en våt ”startkoppling” i stället för en konventionell momentomvandlare. Den är monterad direkt på änden av den omarbetade V8:an och ersätter den tidigare GT:ns sjuväxlade dubbelkopplade transaxel, som var placerad i bakaxelaggregatet. Dessutom ingår en elektroniskt styrd bakre låsningsdifferential.
Trots olika specifikationer anger Mercedes-AMG samma tjänstevikt på 1970 kg för båda sina nya GT-modeller. 55:an har en officiell 0-100km/h-tid på 3,9 sekunder och en topphastighet på 295km/h, medan 63:an erbjuder 3,2 sekunder och 315km/h, säger man.
Den genomsnittliga bränsleförbrukningen anges till 1,2 l/mil för båda modellerna med ett kombinerat CO2-utsläpp på 319 g/km enligt WLTP-testcykeln.
Grunden för GT är en nyutvecklad karossstruktur som delas med SL. Den använder en materialmix bestående av aluminium, kompositfibermaterial, magnesium och stål.
Stylingen bygger mycket på den första generationens modell, med en traditionell cab-back-profil som dikteras av en lång motorhuv, böjd taklinje och vinklad liftback-baklucka.
Bland de aerodynamiska förbättringarna finns ett så kallat ”active air control system” i grillen som ändrar luftflödet till motorrummet, ett kolfiberelement i underredet som sänks med 40 mm för att skapa en vindavvisande Venturi-effekt och en infällbar bakspoiler som automatiskt fälls ut vid 80 km/h och erbjuder upp till fem olika vingvinkelpositioner.
Köpare kan också välja att förse nya GT med ett aerodynamiskt paket. Det inkluderar små winglets på de yttre delarna av den främre stötfångaren och hjulhusen, samt en fast bakre vinge.
Både 55 och 63 rullar på 20-tumshjul som standard, utrustade med profildäck 295/35 (fram) och 305/35 (bak). 21-tumshjul finns som tillval.
Med en längd på 4728 mm, en bredd på 1984 mm och en höjd på 1354 mm är den nya coupén 182 mm längre, 45 mm bredare och 66 mm högre än den första generationens GT. Den har också en hjulbas som är 70 mm längre än tidigare, 2700 mm.
Eftersom SL tar över rollen från den tidigare GT roadstern, kommer nya GT endast att tillverkas som coupé, med en nästan identisk cockpit som sin syskonmodell med mjuk sufflett.
Bland de digitala detaljerna finns en 12,3-tums instrumentpanel och en 11,9-tums porträttorienterad infotainmentdisplay – båda med AMG-specifik grafik och menyer, inklusive en standard AMG Track Pace-funktion som gör att föraren kan visa upp till 40 olika fordonsparametrar, inklusive varv- och sektortider, styrvinkel och aktivering av bromspedalen.
Nya GT får också en AMG Performance-ratt och skulpterade sportframstolar med integrerade nackstöd – de senare tillgängliga med ventilation som tillval och automatiskt aktiverade sidostöd som smalnar av i körlägena Sport, Sport+ och Race.
De nya individuella baksätena har begränsat benutrymme och utrymme för huvudet och är endast lämpliga för barn. De kan fällas ned för att utöka det nominella bagageutrymmet på 321 liter under lastgardinen till upp till 675 liter. Som jämförelse erbjuder den gamla GT 285 liter, medan SL erbjuder 213 liter.
GT har fått den nya AMG Active Ride Control-fjädringen med dubbel-wishbone i aluminium. Den använder konstant variabel elektronisk dämpning, spiralfjädrar i stål och aktiv rullningsstabilisering med hydrauliska element i stället för konventionella krängningshämmare för att dämpa karossrullning. Köpare kan beställa ett lyftsystem som tillval som ger ytterligare 30 mm markfrigång.
Den nya coupén har också fyrhjulsstyrning som standard, med upp till 2,5 graders styrvinkel för bakhjulen. Bromsarna kombinerar 390 mm stålskivor med sexkolvs aluminiumok fram med 360 mm stålskivor och enkolvs flytande aluminiumok bak.
En ny AMG Dynamic Select-regulator ger föraren möjlighet att välja mellan sex körlägen – Slippery, Comfort, Sport, Sport+ och Race – och AMG Dynamics ESC-systemet ger föraren möjlighet att ändra ingripandegraden i tre steg.