Den plug-in hybrida rymdkapseln är nu lågmäld, snabb och snygg? På riktigt!

Snacka om att den fula ankungen blir en svan. Toyota Prius hybrid 2023 har genomgått den typ av förvandling som biltillverkare ofta lovar men sällan håller när de sätter en ”helt ny” etikett på en gammal modell. Men, jösses! Prius blev ett känt namn för över två decennier sedan på grund av sin effektivitet och överkomlighet – aldrig, aldrig, aldrig någonsin på grund av sitt utseende – så vi är förvånade över att den nu är en fantastisk bil.

Även om den ursprungliga Prius skapade rubriker för 22 år sedan när den började säljas och kändisar som hoppades på att göra ett miljöuttalande drog upp dem på röda mattor, så var det i stort sett ingen mode som gällde för hybridbilens fyra första generationer. Den femte generationen Prius är däremot snygg och modern, med sin vindpinade form som lyckas se snabb och effektiv ut, och den sitter dessutom på den nyaste generationen av den modulära TNGA-plattformen. Toyota har också hittat ett sätt att öka hybridsystemets effekt och bränsleekonomi. Om Toyota skulle säga att Prius också kostar mindre än tidigare skulle vi kanske avfärda det hela som en feberdröm. Men prissättningen kommer inte att tillkännages förrän senare i år, och en prissänkning är osannolik.

2023 toyota prius

Att ta fram en ny Prius är ingen lätt uppgift, särskilt med tanke på den besvärliga affärsposition som Toyota har hamnat i när konkurrenterna fortsätter att slå det – illa – i det snabbt populariserande segmentet för helt eldrivna fordon. ”Prius-namnet är tungt. Det bär med sig identiteten för en hel kategori av drivlinor”, säger Toyotas generaldirektör Dave Christ om en effektivitetsstrategi som snabbt går ur tiden bland kostnads- och miljömedvetna köpare. ”Vi är övertygade om att de helt nya Prius och Prius Prime från 2023 kommer att fortsätta detta viktiga arv.”

Låt oss reda ut vad Toyota har gjort med hybriden som har hittat över 5 miljoner köpare här i USA och 20 miljoner globalt sedan introduktionen, och som hoppas hitta ännu fler i en värld som blir galen i elbilar.

2023 toyota prius

Den nya 2023 Toyota Prius Looken

Vi bör påminna er om att Prius från 2001 var intetsägande och fräsch. Med åren har formgivarna korrigerat för mycket, med linjer och veck som ögat knappt kunde följa. Prius 2023 bär bara de svagaste antydningar av Prii före den. Den genomträngande silhuetten kom från designstudiorna i Japan, och fronten bär samma hammarhuvudnäsa som Toyota Crown och Toyota bZ4X. Taklinjen är 2 tum lägre, bilen är en tum längre och baksidan av fordonet är nästan en tum bredare än framsidan, vilket ytterligare förstärker kilformen. Större 19-tums hjul på XLE- och Limited-trimmarna ger ytterligare substans åt utseendet. Instegsmodellen LE, som är den mest effektiva trimmen, har 17-tums hjul.

Detta är den första Prius med ett fast panoramatak; det är ett tillval på XLE och standard på Limited. Topputrustningen har också en uppvärmd ratt, uppvärmda och kylda framsäten och som tillval uppvärmda baksäten. Och kolla in de integrerade dörrhandtagen för bakre passagerare, som finns på alla Prius.

Bland de tre klasserna har LE en mindre 8,0-tums infotainment-pekskärm som är inbyggd i den mer strömlinjeformade instrumentbrädan, men det finns en valfri 12,3-tumsskärm i form av en gravsten på XLE, som är standard på toppmodellen Limited. Det finns sex USB-C-portar, och de högre trims har en trådlös laddare. Trådlöst Apple CarPlay och Android Auto ingår, och du kan uppgradera till ett JBL Premium Audio-system med åtta högtalare.

Den nya elarkitekturen förbättrar Toyotas övergripande konnektivitet och gör det lättare att skicka over-the-air mjukvaruuppdateringar som förbättrar fordonet. Säg bara ”Hej Toyota” för att ge bilen röstkommandon för navigering, klimat och ljudkontroll.

2023 toyota prius

2023 Toyota Prius har en ny plattform och en hybridmotor

Nya Prius flyttar till den andra generationen av den redan bra TNGA-C-plattformen, som sänker tyngdpunkten, tar bort vikt och ökar styvheten. Med bilens bredare hållning och lägre körställning – höftpunkten är en tum lägre – borde det kännas betydligt mindre töntigt att sitta bakom ratten i en Prius. Från interiörens utseende är det uppenbart att Toyota flyttar Prius uppåt i prisklassen; de har utrymme att göra det, eftersom den populära och billigare Corolla Hybrid-familjen kommer att utökas till 2023.

Det nya hybridsystemet har en ökad motor- och batteriproduktion – och därmed mer kraft och effektivitet på samma gång. Det femte generationens hybridsystem är parat med en större 2,0-liters I-4-motor (den nuvarande Prius använder en 1,8-litersmotor) och ett nytt litiumjonbatteri som har 15 procent högre effekt än det utgående nickelmetallbatteriet. Toyota var långsammare än de flesta att övergå till litiumjonkemi, vilket resulterar i ett mindre och lättare batteri. Det är återigen placerat under baksätet, men det inkräktar inte lika mycket på interiör- och lastutrymmet som den utgående bilens pack, som också var placerad främst under baksätet.

Den resulterande effektökningen är enorm, med Prius effekt som går från 121 hästkrafter till 194 hästkrafter. Toyota hävdar att detta sänker accelerationstiden från noll till 100 km/h till 7,2 sekunder för den frontdrivna modellen och sju sekunder för den 2 hk starkare fyrhjulsdrivna versionen. Liksom tidigare lägger Prius med fyrhjulsdrift till en elmotor till bakaxeln för att få bakdäcken att snurra vid start och vid lägre hastigheter i halt väglag. Köparna kan lägga till e-AWD till varje Prius-trimnivå också.

Effektivitetsaspekten är lika övertygande. Den nuvarande Prius har ett EPA-värde på 52 mpg kombinerat – nästa generation får upp till 57 mpg kombinerat.

”Våra design- och ingenjörsteam har verkligen lyckats”, säger Christ.

Den senaste versionen av Toyota Safety Sense är standard och det finns ”bekvämlighetsfunktioner” för att upptäcka fordon i din döda vinkel, bakom dig eller för att hjälpa dig vid parkering.

2023 toyota prius inredning

Ny ”Beyond Zero”-märkning

Prius är det första fordonet med Toyotas nya ”Beyond Zero”-märkning, en blå cirkel som är en hänvisning till biltillverkarens elektriska undermärke bZ som stöd för Toyotas engagemang för utsläppsfria lösningar som passar kundernas livsstil. Det är en dans kring det faktum att Toyota ligger efter de flesta konkurrenterna när det gäller elbilar och i högre grad förlitar sig på hybrider som kombinerar en elmotor och en förbränningsmotor.

Framöver kommer alla elektrifierade fordon att ha en cirkellogotyp med HEV (för hybrid electric vehicle), BEV (battery electric), FCEV (fuel cell electric) och, i många länder, PHEV (plug-in hybrid electric). I USA kommer dock plug-in-versionen att ha texten ”Prime”, i linje med den utgående Prius PHEV:s namngivning. Toyotas enda batterielektriska fordon, bZ4X, kommer att anta den nya märkningen nästa modellår.

Toyota använde också ett evenemang inför Los Angeles Auto Show 2022 för att presentera 2023 års Toyota Prius Prime, den identiskt utformade plug-in-hybrid-Prius, också med mer kraft och en elektrisk räckvidd som ökar till cirka 38 mil. Och biltillverkaren visade ett annat rent elektriskt koncept: Toyota bZ Compact SUV Concept som kan vara en föregångare till en Toyota Crown EV i framtiden.

Toyotas sortiment består av 10 hybrider, två plug-in hybrider, en batterielektrisk bil och vätgasbränslecellsbilen Toyota Mirai. Biltillverkaren har meddelat att den kommer att investera mer än 70 miljarder dollar i elektrifierade fordon under de kommande nio åren, varav 35 miljarder dollar är avsedda för BEV-fordon. Planerna är att expandera till cirka 70 elektrifierade modeller globalt fram till 2025. År 2030 kommer Toyota att ha 30 EV-fordon med målet att sälja 3,5 miljoner EV-fordon per år. Under tiden kan du förvänta dig att Prius överbryggar den perioden på ett snyggare sätt än vad vi någonsin hade kunnat föreställa oss.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *