Mazda vågar sig längre ut i naturen än någonsin tidigare med nya CX-50 från 2023. För köpare som söker Subaru Outbacks utseende och kapacitet i en mindre skrikig design kan CX-50 vara deras bil. Eller åtminstone är det så Mazda skulle kunna presentera sin sak. Så döm inte 2023 Mazda CX-50 enbart utifrån dess snygga strålkastare, långa motorhuv och underhållande kördynamik. Att den ser bra ut och kör bra borde inte komma som någon överraskning, men vad mer har denna Mazda SUV att erbjuda?

I åratal har Mazdas enda kompakta SUV varit CX-5, som fortsätter tillsammans med den längre, lägre och bredare CX-50. Motoralternativen börjar med den vanliga 2,5-liters I-4 med naturlig insugning på 187 hk; en turboladdad version av det kraftverket som är bra för 227 hk (eller 256 hk med 93-oktanigt bränsle) är det högre alternativet. Låter bra nog, och egentligen erbjuder CX-50 få överraskningar för dem som är bekanta med märket.

Vårt testteam hyllade det sätt på vilket CX-50 uppträdde i våra prestandatester. Redaktören för vägprovningen Chris Walton liknade bromskänslan och modulationen i bromsarna vid den i en sportbil och sa att den var välbalanserad på bromsplattan. Flera redaktörer upprepade den allmänna känslan under mer normal körning, även om många önskade att styrningen inte var så tung och att körningen inte var så fast. Några få önskade också att CX-50 2.5 skulle vara en smula snabbare.

”På trottoaren känns den lägre specifika modellen magertålig”, sade redaktör Christian Seabaugh. ”Det finns helt enkelt ingenting där, särskilt i motorns toppläge. Jag kan inte föreställa mig hur långsam den här bilen kommer att kännas fylld för en weekendresa.” Det är sant, men för att vara rättvis, så känns det på samma sätt i många kompakta SUV:er med basmotor. Oavsett motor imponerade CX-50:s terrängprestanda mest på oss.

”Den här saken var så rolig i smutsen”, sade Detroitredaktör Alisa Priddle om den kraftfullare CX-50. ”Den började driva och började sedan sakta ner, men när turbon satte igång med en förnyad kraftansträngning flög den iväg igen.” Den vanliga CX-50 klarade sig också bra i terräng, men ett par redaktörer noterade att mer kraft skulle ha gjort det lättare.

2023 mazda cx-50

Våra två lastade CX-50 test-SUV:er gjorde sitt bästa premiumintryck både invändigt och utvändigt, och ansträngningen mottogs mestadels väl. ”Jag älskar den här bilens inredningsdesign – kontrastsömmarna, klimatkontrollpodden, den smala, högt monterade infotainmentdisplayen – och exteriören ser sensationell ut”, sa biträdande redaktör Duncan Brady. ”Den känns mer BMW än kompakt SUV för massmarknaden.”

Några detaljer drar dock ner CX-50. Det finns den superlilla öppningen av det dubbla panoramasoltaket, och Mazdas konventionella drivlinor ger en bränsleekonomi som bara är OK. Dessutom är lastutrymmet mindre än hos de ledande i segmentet.

De två sista kritikpunkterna skulle kunna gälla många Mazda-modeller som finns tillgängliga idag. Där CX-50 skiljer sig åt är i designdetaljerna och genom att erbjuda ett offroadläge. Även om SUV:n är en solid Mazda, så hindrade några felsteg och ett tydligt fokus på kul och mode den från att förtjäna en plats som en av 2023 års SUV of the Year-finalister.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *