2023 Honda Civic Type R: Vad vi vet om den heta hatchen

Förvänta dig mer förfining, bättre prestanda och en manuell växellåda.

Det går inte att förneka att den tionde generationen Honda Civic Type R är svår att följa. Efter att ha vunnit flera jämförelsetester och en häpnadsväckande fjärdeplats i vår tävling Best Driver’s Car 2018 är Type R ett framdrivet prestandamirakel som djärvt tar alla motståndare – oavsett motståndarnas specifikationer eller prisnivå. Så hur skulle den heta hatchbacken kunna bli bättre? Med avslöjandet av 2022 års Honda Civic har vi anledning att tro att Honda kommer att lyckas med ännu ett prestandamagi med den 11:e generationens Civic-baserade Type R. Här är vad vi hittills vet om den kommande 2023 års Honda Civic Type R.

2023 Honda Civic Type R: En ny plattform

honda civic type r

Den 11:e generationen Honda Civic åker på en ny plattform som utvecklats från den utgående Civics ben. Denna nya globala Civic-plattform är styvare än sin föregångare, och den extra styvheten kommer att gynna alla Civic-modeller – inklusive Type R. Att ha ett styvare chassi bör höja prestandagränserna för den kommande Honda Civic Type R, eftersom en stark bas för fjädringen att göra sitt arbete är avgörande. Type R kommer återigen endast att erbjudas som en hatchback, och tillsammans med alla andra Civic Hatchback-modeller tillverkas den för närvarande vid Hondas fabrik i Swindon, Storbritannien, som kommer att stängas 2021. Honda har dock sagt att produktionen av hatchbacks kommer att sparas och flyttas till fabriken i Indiana i USA.

Den 11:e generationen Civic är nästan lika stor som den utgående bilen men har en något längre hjulbas och bredare bakre spårvidd. Honda säger att Civic 2022 som standard kommer att få uppgraderingar av fjädringen för att ge den mer sofistikerade (men fortfarande sportiga) kör- och hanteringsegenskaper. I linje med 2022 Honda Civics mer mogna övergripande stämning förväntar vi oss att den nya Civic Type R också kommer att växa något och eventuellt erbjuda en ännu mer raffinerad körning. För 2020 fick Civic Type R en uppgraderad adaptiv fjädring som kan justera sina dämpare mer än 20 gånger per sekund, vilket dramatiskt förbättrar bilens körkvalitet på gatan. Samtidigt ändrades fjädringsgeometrin, bussningarna blev styvare och kulförbanden uppgraderades med delar med lägre friktion, vilket resulterade i en bil med skarpare svängningar, mindre karossrullning och mer sidogrepp – allt utan att det kostade på den dagliga körbarheten.

2023 Honda Civic Type R: Motor, växellåda och specifikationer

2023 honda covic type r motor

Honda har varit tystlåtna om motordetaljer för den elfte generationens Civic-familj, men biltillverkaren har åtagit sig att erbjuda en sexväxlad manuell växellåda på sina sportiga modeller, inklusive hatchback, Si-sedan och Type R. Utöver det vet vi dock inte mycket om nästa generations Type R:s drivlina. Vi är stora fans av den utgående modellens turboladdade 2,0-liters inline-fyramotor, som ger 306 hk och 295 lb-ft vridmoment, så en uppgraderad version av den motorn skulle vara helt okej för oss. Om Honda går den vägen och behåller Type R:s framhjulsdrift tror vi att en ökning till 320 hk skulle vara en rimlig ökning utan att överväldiga framdäcken.

Men det finns ett rykte som tyder på att nästa Civic Type R skulle kunna gå i en helt annan riktning. Enligt en artikel från den japanska publikationen Best Car skulle den nya Type R kunna anta ett hybridsystem med fyrhjulsdrift som det som används i Acura NSX. Den typen av hårdvara skulle möjliggöra en total effekt på 400 hk, tillsammans med torque vectoring på bakaxeln. Det skulle också placera Type R i en annan prestandakategori och sannolikt höja priset avsevärt. Honda vill inte kommentera rapporten eftersom det är rena spekulationer, och vi tror att en prestandahybridstrategi skulle gå emot Type R:s puristiska ethos eftersom den ökar vikten och komplexiteten. Om något skulle vi satsa på att 2023 års Honda Civic Type R förlorar vikt – något som den inte kan göra genom att lägga till elmotorer och ett extra batteri.

2023 Honda Civic Type R: Design

Trots hur bra den körs är det många som inte kan ställa sig bakom Honda Civic Type R bara på grund av hur den ser ut. Stylingen på den tidigare bilen kan beskrivas som boy racer-chic, med sin stora bakre vinge, ventilerade främre och bakre stötfångare och klarröda Honda-märken. Interiören är inte mer mogen, med röda accenter och falska kolfiberdetaljer. Estetiskt sett är bilen minst sagt upptagen.

Till dem som kritiserar den utgående Type R:s utseende säger vi att de ska komma över det – eller köra den. Men om du har hoppats på ett mer subtilt tillvägagångssätt för nästa version av den heta hattbilen har du tur. Bilen på dessa bilder har rena linjer och en sportig hållning utan att ta till de enorma falska ventilerna och den galna ytbeläggningen från sin föregångare.

2023 Honda Civic Type R: Priser och tillgänglighet

Se upp för att Civic Type R kommer att debutera innan årets slut. Vad gäller modellens prissättning? Tja, det beror på vilken väg Honda tar. En hybrid AWD Type R skulle kunna driva modellens prislapp långt över 40 000 dollar. Om Honda däremot bestämmer sig för att hålla sig till FWD bör priset bara öka något och ligga kvar i intervallet 38 000-40 000 dollar. Det är den prispunkt där vi anser att Civic Type R är starkast positionerad och där den briljerar som ett prestandafynd.

Lämna en kommentar