2023 BMW X1

BMW:s tredje generationens crossover på ingångsnivå är större, kraftfullare och snyggare, och har en ny interiör som gör det möjligt att slippa en hel del krångel.

Medan BMW lanserar uppdaterade versioner av sin X7 SUV och 3-serie sedan, tillsammans med det helt nya flaggskeppet 7-serien som inkluderar den första helt elektriska i7, kan det vara lätt att förbise den praktiska, mer prisvärda kompakta crossoveren X1, som är helt ny som en 2023-modell och som lanseras nu.

Men den här tredje generationen X1, som BMW beskriver som en kompakt sportbil, förtjänar uppmärksamhet för sin tillgänglighet, sin familjära design, sin inredning och sina övergripande prestanda.

Batterielektriska fordon verkar ha den största delen av Münchens uppmärksamhet i dag, så det är uppmuntrande att se ett helt nytt fordon med en bensindriven förbränningsmotor.

2023 BMW X1

Den enastående B46 2,0-liters turboladdade fyrcylindern som driver de flesta av BMW:s mindre modeller får några meningsfulla uppgraderingar, bland annat Miller-förbränningscykeln för högre effektivitet och en reviderad geometri för förbränningskamrarna.
Annons – Fortsätt läsa nedan

Dessutom kommer den nya X1:s fyrcylindriga motor att ha åtta bränsleinsprutare (direkt och multiport för varje cylinder), en metod med bälte och spännare som Toyota och Lexus banade väg för för cirka 20 år sedan.

Det övergripande resultatet är en avsevärd ökning av effekten, till 241 hk (från 228 hk på den utgående X1) och 401 Nm vridmoment (från 350 Nm), som är tillgängligt redan från 1500 varv per minut. Uppgraderingen av drivlinan gör den nya, atletiska X1 livlig och rolig att köra, samtidigt som den levererar en rimligt rymlig andra rad och lastutrymme.

EPA:s bränsleförbrukningssiffror förbättras från 0,86l per mil på den tidigare modellen till 0,8l per mil på 2023 års X1.

2023 BMW X1 inredning

Med 121 hk per liter säger BMW att den nya X1 kan accelerera till 100km/h på 6,2 sekunder och nå en topphastighet på 240km/hh med prestandadäck, vilket innebär små förbättringar i båda mätvärdena jämfört med den tidigare X1.

Alla versioner av den nya X1 får xDrive AWD, som stöds av en snabb och responsiv 7-växlad DCT, som ersätter den åttaväxlade automat som drev den tidigare modellens bakhjul eller alla fyra. Det bakdrivna erbjudandet försvinner nu med 23-modellen.

Uppgraderingen av 2,0-liters turbo-drivlinan gör den nya, atletiska X1 livlig och rolig att köra.

Den ombyggda X1 väger 1,687kg, 25kg tyngre än föregångaren, vilket återspeglar de nya dimensionerna: nästan 5cm längre och högre och nästan 2,5cm bredare. Den ser mer upprätt och mer rejäl ut.

Ja, de karakteristiska tvillingnjurarna framtill ser lite för stora ut, men de verkar åtminstone vara korrekt proportionerade i förhållande till strålkastarna (vilket man inte kan säga om den nya 7-serien) och resten av fronten. Det måste finnas betydande kylningsfördelar under motorhuven – snarare än estetiska syften – med BMW:s överdimensionerade njurar.

2023 BMW X1

Vi provkörde två 2023 X1 xDrive28i-modeller – en i Utah Orange och en i Frozen Pure Grey – med ett baspris på 400,000kr, så det är bäst att närma sig den här instegsuturen med förståelse för att det kommer att saknas komfort, material och funktioner på 7-serie-nivå.

Även om den var funktionell hade den tidigare X1 en hel del gammaldags hårda knappar för klimat- och radiokopplingar som dominerade den bästa platsen i mittfältet, till höger om ratten. Och instrumentgruppen var konventionell, med mätare skyddade av en kupolformad panna – allt mycket välbekant cockpitdesign.

2023 BMW X1 instrumentpanel.
2016 BMW X1 instrumentpanel.

Men allt är över nu när biltillverkarna rensar bort de flesta av de hårda knapparna och i vissa fall kombinerar ett omkonfigurerbart digitalt instrumentkluster med den primära övre skärmen ovanför mittfältet.

Det är precis vad BMW gjorde med nya X1, och resultatet är en mycket renare estetik eftersom de två skärmarna nu ligger bakom en glasskiva – en konfiguration som Mercedes S-klass 2014 var banbrytande.

Vissa traditionalister har problem med denna layout eftersom ett instrumentkluster utan panna kan utsättas för för mycket bländning. Men Teslas mycket populära modeller 3 och Y har ingen panna (eller ens ett instrumentkluster framför föraren), och de flesta andra nya elbilar har följt denna trend.

Andra stora förändringar finns i mittkonsolen i nya X1, där den konventionella utskjutande växelspaken och BMW:s polariserande iDrive-kontrollpanel på den tidigare modellen har försvunnit och ersatts av en enkel spak för att växla, några knappar för att välja körlägen och en volymrulle som är placerad nära passagerarens vänstra hand.

Avsaknaden av en iDrive-joystick innebär att mittskärmen kommer att få se många fingertryckningar, eller så kan röstaktivering också användas.

Den utskjutande växelspaken och BMW:s polariserande iDrive-kontrollpanel har försvunnit från nya X1.

Våra två testmodeller var vackert inredda i perforerat SensaTec-imitationsläder – en modell i ljus mockabrunt, den andra i tvåfärgat rött och svart. Båda var utrustade med ett premiumpaket för 4200 dollar som inkluderade uppvärmd ratt och framsäten, surroundkamera, trådlös telefonladdning, parkeringsassistent Plus och andra finesser.

Färgen Utah Orange Metallic var ett uppenbart fynd för 7000kr jämfört med den matta färgen Frozen Pure Grey Metallic för 25,000kr. Just den modellen hade ett pris på 520,000kr, inklusive ett M Sport-paket på styva 25,000kr med 20-tumsfälgar, adaptiv M-fjädring, paddle-shifting DCT, högglansiga takräcken, antracitfärgat innertak och sportstolar.

bmw x1 sportstolar

Utan M Sport-paketet gick Utah Orange X1 till priset av 490,000kr.

BMW lanserade ursprungligen X1 2009 och följde sedan upp den 2018 med X2 (som var tre tum mindre trots vad nomenklaturen antyder). X2 är för närvarande ur produktion eftersom fabriken i Regensburg, Tyskland, (där X1 också byggs) omrustar för nästa generations X2. Håll ögonen öppna för besked om när den börjar säljas. Den nya X2 kommer att vara ungefär lika stor som X1 från 2023.

Den utgående X1 avslutade 2021 med mer än 18 000 leveranser i USA – bra för en tredjeplats efter Audi Q3 och Volvo XC40.

Hittills i år har X1-räkenskaperna släpat kraftigt under modellbytet, och den utgående modellen ligger i botten, bakom Q3, Lexus UX, Mercedes-Benz GLA och XC40.

München har stora förhoppningar om att den helt omdesignade X1 kan slåss om ledarskapet i segmentet.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *