BMW:s elektriska SUV har ett distinkt utseende och en distinkt personlighet.

Från den okonventionella formen, Johnny-Cab-meets-Ralph-McQuarrie-shuttlecraft, till de geometriska njurgallren, ser BMW iX ut som inget annat fordon på vägen. Och när våra domare för Årets SUV väl fick syn på den stora, groteska saken var utseendet allt alla kunde prata om.

”Det är skrikigt och saknar sammanhållning.” ”Jag kan inte ursäkta ansiktet.” ”Det ser ut som en överviktig gnagare som visar tänderna.” Och så vidare.

Sedan körde vi den.

IX hanterar med en grace som saknas i många mer vanliga BMW:er, för att inte tala om konkurrensen med lyxiga elbilar, och erbjuder överraskande atletiskhet, balans och kraft trots att den väger mer än 2500kg. Med 516 hk och 564 lb-ft vridmoment rusar xDrive50i som vi testade 0-100 km/h på fyra sekunder (M60 är ännu snabbare), och när vägen svänger serverar iX:s lätta, exakta styrning massor av känsla. Många redaktörer hyllade bromspedalen, och biträdande redaktör Duncan Brady sammanfattade den: ”Det är så här en EV-bromspedal ska kännas, den ger ett mjukt grepp i början av sin rörelse och ökar successivt bromskraften ju djupare du kommer in i den.” Men lika imponerande är hur väl iX spelar rollen som en lyxig cruiser, med en häpnadsväckande körkvalitet och en lugn och bekväm kupé.

Och vilken hytt det är, ett överseende och djupt lyxigt utrymme som är fyllt av utsökta detaljer. Bland dem: sätets quiltning som sveper runt sätesbottnarnas sidor och frontpaneler, de delikata, arkitektoniska stöttorna som stöder de digitala displayerna, den utskjutande, valnötsklädda mittkonsolen, de Hans Zimmer-markerade ljuden för körlägena och det mycket effektiva elektrokromatiska panoramaglastaket. Den halvautomatiska, handsfree-körfunktionen var också den bästa i årets tävling, och placerade säkert SUV:n inom linjerna på motorvägen och även på snirkliga, slingrande tvåfiliga delar av vår testslinga.

bmw 2022 ix inredning

Klagomål? För det första är iDrive fortfarande frustrerande kaotiskt när det gäller hur och var du kommer åt vissa funktioner och hur djupt de är placerade i menystrukturen. Det krävs för många tryckningar för att välja Sport-läge, som ett exempel; detta borde bara vara en knapp, och vi skulle välkomna några fler hårda knappar i allmänhet. Den visuellt fängslande hexagonala ratten är inte heller bekväm för alla användare, även om dess form avslöjar mer av instrumentpanelen för föraren. Och de flesta av oss är fortfarande inte fans av det ansiktet.

Ändå fick iX fortfarande höga poäng i vår utveckling av designkriterierna. ”Den representerar en ny, djärv era för BMW och sätter scenen för djärva konstruktioner”, säger Alex Leanse, biträdande redaktör. Även om det faktum att iX inte har något bagageutrymme gav iX en del viftande fingrar, är placeringen av spolvätsketanken under huvens BMW-rondell en inspirerad lösning. Det går helt enkelt inte att förneka att den här SUV:n är intressant att titta på. Många av oss blev varma för dess estetik när vi tittade närmare på de yttre detaljerna, inklusive roséguldsdetaljerna, textureringarna på olika delar och de bedrägligt komplexa inläggen i strålkastarna och baklyktorna.

Denna skickligt utförda elektriska SUV representerar inget mindre än BMW:s framtid, från dess hantering och design till dess teknik och hur den skämmer bort dem som har turen att sitta inuti. Ja, iX ser verkligen ut som inget annat på vägen – och den erbjuder en outplånlig upplevelse som matchar den.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *