2021 Ford Mustang Mach-E Recension

Det är omöjligt att prata om 2021 års Ford Mustang Mach-E utan att först nämna elefanten i rummet, eller snarare hästen i grillen. Genom att döpa sin nya elektriska crossover till ”Mustang” bjöd Ford in till hån från bilfans överallt som likställer det namnet och märket med 56,5 år av ikoniska V8-drivna kupéer. ”Det är inte en Mustang!” Det är rimligt, men namnet har ändå åstadkommit två saker: det har väckt uppmärksamhet hos icke bilfans överallt på ett sätt som de flesta nya elbilar inte har gjort, och det har sett till att Fords nya elektriska crossover är mycket intressantare och helt enkelt mycket bättre än vad en generisk elbil med Escape-utseende skulle ha varit.

Så tänk helt enkelt på den som Mach-E om du måste, och gå sedan vidare för att uppskatta det faktum att Ford har skapat en väl genomförd elbil som är trevlig att köra, snygg att se och funktionell på daglig basis. Den har inredningsdesign, kvalitet och funktioner som hjälper till att rättfärdiga den för Ford höga prislappen, men den är också mycket billigare än olika lyxmärkta elbilar. Vi uppskattar också dess mer konventionella interiör än Teslas och är mer övertygade om dess byggkvalitet, även om dess EV-specifikationer verkligen inte når upp till Model Y:s imponerande kapacitet. Det viktiga är dock att Ford har skapat något som är tillräckligt bra och coolt för att ge EV-sökare ett mer prisvärt Tesla-alternativ som inte är en billigt färdig subkompakt hatchback.

Vad Är Nytt 2021?

Mach-E är helt ny för 2021

ford mache

Hur ser inredningen och tekniken i Mach-E ut?

Det finns inget Mustang-aktigt i interiören förutom hästen på ratten, vilket är helt okej. Materialkvaliteten är mycket bättre än väntat, jämfört med antingen den vanliga Mustang eller Fords senaste besvikna insatser i Escape och Explorer. Plasterna är av högre kvalitet och instrumentpanelen och dörrarna är mestadels täckta av en vadderad, läderliknande yta som liknar den du hittar i en Lincoln. ActiveX-läderimitationen ser verkligen ut och känns som äkta läder, och de övre trimsnabben höjer ytterligare med en elegant grå tygklädsel över instrumentbrädan.

Sedan har vi designen. Att klistra in en 15,5-tums vertikalt orienterad pekskärm och en 10,2-tums bredbildsinstrumentpanel i en retrohytt skulle ha sett löjligt ut, som att sätta en Apple Watch på Big Ben. Istället är den ren och modern, men med precis tillräckligt många traditionella kontroller och användbar förvaring i mittkonsolen.

Den jättelika pekskärmen är också ett av de bästa exemplen på den här växande trenden. I stället för att stoppa in så mycket som möjligt på skärmen utnyttjar man den extra ytan genom att göra knappar och displayer större och lättare att läsa vid en snabb blick. Att ha ett separat instrumentkluster är också uppskattat, vilket absolut är en referens till Tesla.

ford mustang mach-e mustang mach e console

Hur stor är Mustang Mach-E?

Mach-E:s dimensioner är ovanliga. Den är längre än kompakta crossovers som Fords Escape, men inte lika lång som mellanstora modeller som Edge. Den är betydligt kortare på höjden än båda och dess hjulbas är längre – båda bidrar till de eleganta proportionerna som inte bara skiljer sig från crossovers med förbränningsmotorer, utan även från olika crossovers med elfordon, inklusive Tesla Model Y och de kommande Volkswagen ID.4 och Nissan Ariya.

Så vad innebär det på insidan? I baksätet finns tillräckligt med benutrymme för att en person på 1,80 meter ska kunna sitta bakom sig och för att en bilbarnstol ska få plats i mitten med framsätet helt bakåt. Det finns också mer än tillräckligt med huvudutrymme. Själva sätet är dock lite lågt och fruktansvärt platt, och ryggstödet går inte att luta tillbaka. De vanliga framsätena är inte heller särskilt bekväma (bilden nedan till vänster). De saknar höjd- och lutningsjustering framtill (även kallad sexvägsjustering) och är mycket klumpiga och platta med lite sidostöd. GT Performance är den enda versionen som innehåller de dramatiskt bättre Ford Performance-sätena (bilden nedan till höger), som ger tillräckligt med sidostöd (de kramar fortfarande inte direkt om dig) och är lite fastare, vilket är fördelaktigt under långa körningar. Vi önskar att Ford skulle göra dem tillgängliga i hela Mach-E-utbudet.

Med sin aggressivt rakt uppställda taklinje borde det inte vara förvånande att Mach-E inte är den mest utilitaristiska crossoveren. Den har i princip bara ett riktigt stort bagageutrymme med ett lucka-lucka. Utrymmet är djupt och brett, och det finns ett praktiskt vikbart lastskydd. I slutändan lyckades vi stoppa in sex bagage i ett utrymme som officiellt anges som 29,7 kubikfot.

ford mustang mach-e front seat ford mustang mach3 baksäte

Vad har Mustang Mach-E för elektrisk räckvidd, batterikapacitet och prestanda?

Med batteripaket och drivlinor är Mustang Mach-E:s prestandahierarki uppriktigt sagt lite förvirrande, men vi ska göra vårt bästa för att reda ut det hela.

Batteripaketet för Mach-E med ”standardutbud” har en användbar kapacitet på 68 kWh. Många tillverkare av elfordon anger den totala kapaciteten trots att fordonet inte har full tillgång till den. Hur som helst resulterar det ibland i en jämförelse mellan äpplen och orangerier.

Med standardpaketet på 68 kWh producerar Mach-E 266 hästkrafter oavsett drivlina. Med bakhjulsdrift producerar den 317 pound-feet vridmoment, går från noll till 60 mph på 5,8 sekunder och har en EPA-skattad räckvidd på 230 miles. Med tillvalet fyrhjulsdrift (en andra motor läggs till på framaxeln) ökar vridmomentet kraftigt till 428 lb-pund-ft, 0-60-tiden sjunker till 5,2 sekunder och räckvidden sjunker till 211 mil.

Batteripaketet med utökad räckvidd (tillval) rymmer 88 kWh el som kan användas. Med bakhjulsdrift resulterar det i 290 hk, 317 lb-ft vridmoment, en långsammare 0-60-tid på 6,1 sekunder (alla dessa extra batterier ökar vikten) och en räckvidd på 300 mil. Med fyrhjulsdrift ökar effekten till 346 hk och 428 lb-ft, 0-60-tiden sjunker till 4,8 sekunder och räckvidden är 270 miles. Vi körde den här versionen för vårt 2021 Mustang Mach-E Road Test.

Slutligen finns Mustang Mach-E GT (bilden nedan till höger i gult). Den har batteriet med utökad räckvidd, men kraftfullare motorer (särskilt den främre) resulterar i en ökad effekt på 480 hk och 600 lb-ft vridmoment. Den når 60 mph på 3,8 sekunder. Det finns också GT Performance, som ökar vridmomentet lite till 634 lb-ft och med ytterligare hjälp av klibbigare sommardäck sänker 0-60-tiden till 3,5 sekunder. Räckvidden är enligt EPA:s uppskattning 270 mil för GT och 260 mil för GT Performance.

När det gäller laddning kommer Ford att erbjuda två uppsättningar 240-voltsladdare med Mustang Mach-E. Den permanenta hemmaladdaren kan lägga till 32 miles per laddningstimme, medan den bärbara versionen kan lägga till 22 miles för varje laddningstimme. Mach-E är kompatibel med DC-snabbladdning, och om laddaren har en kapacitet på 150 kW kan den gå från en 10-procentig laddning till 80 procent på 38 minuter, och de första 47 milen kan läggas till på 10 minuter. Sist men inte minst finns det också en 120-volts mobilladdare som ger dig 3 miles laddning per timme.

Lämna en kommentar